Жыццё чалавека складаецца з вялікага мноства падзей, сярод якіх вылучаецца
Усё пачалося з наведвання музея традыцыйнай культуры. Там якраз была разгорнута выстава «Вяселле на Браслаўшчыне», якая раскрывала асаблівасці яго правядзення ў першай палове ХХ ст. Дзяўчаты ж зацікавіліся зменамі ў святочным абрадзе, што адбыліся ў сярэдзіне мінулага стагоддзя, бо такіх звестак пра наш рэгіён маецца не шмат.
Вучаніцы сустракаліся з жыхарамі Браслаўскага раёна, вяселле якіх адбылося ў гэты час, запісвалі іх успаміны, падмацоўваючы сабраныя матэрыялы шматлікімі фотаздымкамі з сямейных архіваў расказчыкаў. Таксама багата звестак знайшлося падчас працы з тэкстамі абрадавых песень нашага краю. Анастасія і Крысціна, вывучаючы асаблівасці вяселля на Браслаўшчыне ў вызначаны прамежак часу, асноўную ўвагу скіравалі на значэнне вянка маладой і прасачылі, як яно змяняецца адпаведна з набыццём новага статусу: ад выхаду з бацькоўскага дому і да далучэння да сям’і жаніха.
Нявеста, што не захавала сваёй чысціні да шлюбу, не мела права ўплятаць у вянок руту, мяту і лілею, якія сімвалізавалі дзявоцкасць і строгасць нораваў. Набор кветак характарызаваў не толькі маладую, але і яе сям’ю, даваў падставы для адпаведных адносін з боку бацькоў хлопца. Багаты рознакаляровы вянок услаўляў і ўзвялічваў дзяўчыну, а чырвоная нітка ці стужка ў ім валодалі ахоўнымі якасцямі.
Вянчанне з’яўлялася ключавым момантам вясельнага абраду, і нявеста надзявала спецыяльна зроблены вянок. Яго маглі замяніць абручом, каронай з бісерам, павязкай ці стужкай, але ўсе маладыя, якія хацелі вянчацца, абавязкова прывозілі ў храм вяночак з мірту, які святар прымацоўваў пад вэлюм. Міртам упрыгожвалі таксама сукенку нявесты і касцюм жаніха.
На апошнім этапе вяселля галаўны ўбор здымалі і замянялі на хустку, бо замужняя жанчына яго не носіць. У адрозненне ад цяперашніх традыцый, калі дзяўчаты, каб даведацца, хто наступнай створыць сям’ю, ловяць кінуты маладой букет, раней для гэтага выкарыстоўвалі менавіта вянок.
Як бачна, даследчыцы з СШ № 1 правялі вялікую работу, даведаліся многа новага пра шлюбныя цырымоніі сярэдзіны мінулага стагоддзя на Браслаўшчыне і значна папоўнілі культурную спадчыну нашага раёна. Магчыма, калі-небудзь на вяселлях браслаўчан зноў з’явяцца галінкі мірта, які здаўна лічыцца сімвалам шчасця, кахання і вернасці.
У абрадавых песнях Браслаўшчыны сцвярджаецца, што напачатку вянок сімвалізаваў хараство і прывабнасць, указваў на прыналежнасць нявесты да дзявочага асяроддзя і з’яўляўся адной з умоў абрання яе хлопцам, а яшчэ па ім дружына жаніха пазнавала яго маладую. Сплецены з кветак убор таксама падкрэсліваў сувязь дзяўчыны з родным домам і гарантаваў ёй падтрымку сям’і і сябровак у любых жыццёвых абставінах. Наступны этап — заручыны, калі багацейшыя маладыя мяняліся пярсцёнкамі і публічна пацвярджалі гатоўнасць да стварэння сям’і. Нявеста з гэтага часу не магла больш насіць свой вянок, бо ўжо фактычна не належала свайму роду. Дарэчы, пасля такога абраду адмова ад шлюбу была практычна немагчымай і лічылася ганебным учынкам.
■ Падрыхтавала Жанна БЯЛЬКО.
На Витебщине стартовал региональный этап чемпионата Республики Беларусь по футболу среди мужских команд второй лиги…
В числе тех, кто в первые месяцы после аварии работал на загрязненной территории, был и…
Прыкладна паўтара года таму назад механізатар ААТ «Друйскі» Фёдар Ерашонак атрымаў ключы ад новенькага «Амкадора».…
В рамках одноименной акции работники Браславского районного отдела по ЧС проводят масштабную профилактическую работу, чтобы…
Денис ГЛЕБКО, официальный представитель Полоцкого пограничного отряда: – Глава нашего государства неоднократно подчеркивал и подчеркивает:…
В рамках рабочей поездки в Витебскую область, посещая Браславский район, председатель Палаты представителей Национального собрания…