Не абмінула гэта праблема і Браслаўшчыну. Мяркуйце самі, сярод педагогаў раённай сістэмы адукацыі мужчын менш за 12%. Нават кіраўнікамі ўстаноў у апошні час становяцца ўсё больш жанчыны (64%). Між тым, гістарычна склалася так, што настаўнікамі, пачынаючы з першабытных часоў, былі прадстаўнікі моцнага полу. Жанчынам дазвалялі займацца толькі з дзяўчынкамі.
У многіх краінах свету і зараз настаўнік – мужчынская прафесія. У Велікабрытаніі і Швейцарыі, напрыклад, большасць педагогаў – мужчыны. Магчыма супадзенне, але ці варта гаварыць пра ўзровень развіцця гэтых дзяржаў? Японія ўвогуле наперадзе ўсёй планеты – больш за 80% настаўнікаў – мужчыны, нават у пачатковай школе. Але тут трэба заўважыць, што на Усходзе выхаванню маладога пакалення традыцыйна надаецца вельмі вялікая ўвага. З улікам менталітэту, у якім прысутнічаюць ноткі патрыярхату, вобраз настаўніка-мужчыны не абмяркоўваецца ўвогуле. Дарэчы настаўнік па-японску – “сэнсэй”, што дакладна перакладаецца як “раней народжаны”. Гэтае словазлучэнне дае падставы выкарыстоўваць слова “сэнсэй” у значэнні “мудры”. Адсюль і некаторыя пытанні. Нельга сказаць, што менталітэт беларусаў адхіляе жыццёвы вопыт старэйшых пакаленняў. Але мудрасць перадаецца праз выхаванне. А цяпер уявіце мужчыну ў школе: фізрук, настаўнік працы, радзей матэматык ці іншы прадметнік. Іх задача перш за ўсё навучыць. Выхоўваюць жа ў асноўным жанчыны. Добра гэта ці не – пакажа час.
А пакуль, калі мы ўспамінаем свае школьныя гады, то перш за ўсё ў памяці ўсплывае настаўніца, а не настаўнік. У грамадстве ж мужчына карыстаецца большым аўтарытэтам. Ці азначае гэта, што і на навучэнцаў ён уздзейнічае больш моцна? Апытанне, праведзенае супрацоўнікамі рэдакцыі наконт даверу вучняў настаўніку, паказала цікавыя вынікі. Высветлілася, што настаўнікам-жанчынам давяраюць 23% са 180 апытаных, настаўнікам-мужчынам – 25%. Астатнія ж выказалі думку, што майстэрства педагога і ўзровень даверу яму не залежаць ад палавой прыналежнасці. Тым не менш гендэрныя асаблівасці педагога ўплываюць на метады і вынікі навучання. Псіхолагі кажуць, што настаўнікі-мужчыны імкнуцца да кіравання вучнямі, а не да супрацоўніцтва з імі. У сваёй дзейнасці арыентуюцца на больш глабальныя мэты. Яны больш схільныя да даследчай работы, аддаюць перавагу якасці, а не колькасці матэрыялу. Да таго ж мужчына з большай лёгкасцю адарвецца ад дома і сходзіць з дзецьмі ў паход, адвязе на экскурсію.
Вельмі важная роля мужчын у выхаванні. Дзецям, асабліва хлопчыкам, патрэбен узор для пераймання. У сучасным жа грамадстве, дзе няпоўная сям’я – звычайная справа, гэты аргумент становіцца асабліва актуальным: дома – маці, у школе – настаўніца. А дзе і ў каго вучыцца мужчынскім паводзінам, прымаць рашэнні і несці за іх адказнасць? Звычайна – на вуліцы ў старэйшых пацаноў. Вынікі такога “выхавання” мы ўсе добра ведаем.
Дык чаму ж школа застаецца без мужчын? Адназначнага адказу, мабыць, няма. Пачуць можна розныя меркаванні: мала плацяць, непрэстыжна, руціна. А мо гэта ўсё ўзаемазвязана? Да таго ж сучасныя рэаліі такія, што настаўнік вымушаны займацца зусім не тым, што большасць з нас мае на ўвазе, пачуўшы словазлучэнне “педагагічная дзейнасць”. Тут нават больш цярплівыя жанчыны іншы раз не вытрымліваюць.
Аднак хочацца спадзявацца, што грамадства і дзяржава пераасэнсуюць сваё стаўленне да школы як інстытута фарміравання адукаванага і добра выхаванага грамадзяніна, які ў будучым будзе адказваць за лёс цэлай краіны. Думаецца, што наступіць час, калі на пытанне “Як ты?” можна будзе з гонарам адказаць: “Выдатна! Працую ў школе.” Тады нашых дзяцей будуць выхоўваць сапраўдныя прафесіяналы, якія любяць сваю справу і зацікаўлены ў добрым выніку. У тым ліку і мужчыны.
Вячаслаў Каладынскі.
По традиции ежегодно накануне 9 мая в соответствии с указом Президента Беларуси Александра Лукашенко выплачивается…
Может ли хрупкая женщина успешно возглавлять секретную службу и наравне с офицерами-мужчинами достойно, говоря уставным…
На неудовлетворительное состояние отдельных улиц микрорайона Муражи города Браслава местные жители обратили внимание еще в…
По всей Беларуси тезисы Всебелорусского народного собрания продолжают оставаться главной темой для обсуждения. Его делегаты…
В эти дни у Евгения Набеева, режиссера народного театра и театра миниатюр «Покер» Браславского РЦК,…
На прошлой неделе в Браславе прошел День призывника. В его рамках повестки получили 20 юношей,…